Religious Events as Special Interest Tourism. A Spanish Experiencev
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2008.06.032Keywords:
religious tourism, special event, community, local development, social capital, authenticityAbstract
Este artículo contribuye al desarrollo de la comprensión teórica en el campo de la gestión del turismo religioso, considerando el Peregrinaje del Rocío como paradigma alternativo de análisis, el cuál se ha constituido en un destino capaz de recibir un gran número de viajeros (peregrinos), en un período corto de tiempo (3 días), sin causar daños en el medio ambiente, tanto ecológico como social, debido a sus características antropológicas como forma de viaje que dan prioridad a la experiencia humana más que al consumo de mercado. Así, el modelo investigado en este artículo a través del concepto de “capi- tal social” es oportuno debido a la confluencia en el análisis de diversas ciencias sociales (antropología, economía y sociología) y de la teoría y de la técnica del turismo, concluyendo que el mantenimiento de la autenticidad y de la continuidad de esta forma de turismo religioso se debe planificar no en base a un modelo de bienes inmuebles como así ha sido hasta ahora, sino en la “no estacionalidad” y en la mejora de la regulación de la calidad de los servicios proporcionados.
Downloads
References
Boniface, B. and Cooper, C. 2001 Worldwide Destinations: The Geography of Travel and Tourism (3rd ed). Oxford: Butterworth-Heinemann.
Chaspoul, C., et al 1993 Tourisme Religieux. Éditions Touristiques Européennes. París. Cohen, E. 1984 ‘The sociology of tourism: approaches, issues and findings’. Annual Review of Sociology, 10: 373-392
Chaspoul, C., et al 1988 ‘Traditions in the qualitative sociology of tourism’. Annals of Tourism Re- search, 13: 29-46.
Derrett, R. 1996 ‘The tourism culture of cultural tourism: planning through community con- sultation’. In Robinson, m et al (ed) Tourism and Culture: Tourism and Change, pp. 61-73, Great Britain, The Centre for Travel and Tourism in asso- ciation With Business Education Pub- lisher Ltd.
Herreros, F. 2002 ‘¿Son las relaciones sociales una fuen- te de recursos? Una definición de capital social". Papers, 67: 129-148. Available at: http://www.bib.uab.es/pub/papers/02102862n67p129.pdf
Goeldner, C., Ritchie, B., Mcintosh, W. 2000 Tourism Principles, Practices. Wiley&Sons, New York.
González, J.C. and Murphy, M.D. 1999 ‘El Rocío: la evolución de una aldea sagrada’. Aestuaria 6: 89-132
Güemes, J.J. 2001 ‘La política turística española’. In AECIT (ed.) La Actividad Turística Es- pañola en el 2000. Madrid: AECIT.
Hassan, S.S. 2000 ‘Determinants of market competitive- ness in a environmentally sustainable tourism industry’. Journal of Travel Research, 38 (3): 293-300.
Hohl, A.E. & Tisdell, Cl.A. 1995 ‘Peripheral tourism development and management’. Annals of Tourism Re- search, 22 (3): 517-534.
Instituto de Estudios Turísticos 2001 ‘Estudios de los mercados turísticos emisores. El turismo cultural’. Serie Estudios de Productos Turísticos, Instituto de Estudios Turísticos, Madrid.
Jafari, J. 1984 ‘Unbounded ethnicity: the tourist network and its satellites’. Revue de Tourisme, 9: 4-21.
Jafari, J. 1989 ‘Modelos de Turismo: los aspectos socioculturales’. Antropologies, 2: 31-38.
Jordana, J. 2000 ‘Instituciones y capital social: ¿qué explica qué?". Revista Española de Cien- cia Política, 2.
Lea, J. 1988 Tourism and development in the third world, Routlege, N.Y.
Marchena Gómez, M.J. 1998 Turismo Urbano y Patrimonio Cultural: Una Perspectiva Europea. Sevilla. Patronato Provincial de Turismo.
Martínez Roger, F. 2003 Turismo Rural: Características de la Actividad e Impacto Económico en Gali- cia. (Tesis doctoral, PhD), Santiago de Compostela.
Middleton, V. 1997 ‘Sustainable tourism: a marketing perspective’. In Stabler, M.J. (ed) Tour- ism and Sustainability, pp.129-142, UK, CAB International
Pardellas, X. and Padín, C. 2004 ‘Una propuesta de turismo sostenible para el municipio de Caldas de Reis (Pontevedra)’. Cuadernos de Turismo, 13: 107-125, Universidad de Murcia.
Putnam, R. 1993 Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princeton: Princeton University Press.
Richards, G. 1993 ‘Cultural tourism in Europe’. In Coop- er, C.P. & Lockwood, A., (ed) Progress in Tourism, Recreation and Hospitality Management, pp.99-115, Great Britain, John Wiley & Sons Ltd.
Robles Salgado, J. 2001 ‘Turismo religioso. Alternativa de apoyo a la preservación del patrimonio y Desarrollo’. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universi- dad de Barcelona, Nº 316, 8 octubre de 2001.
Sanabria Pérez, J. 2002 ‘La administración turística del Estado y las política de sostenibilidad’. In Experiencias Públicas y Privadas en el Desarrollo de un Modelo de Turismo Sostenible, Luis Valdés y J. Manuel Pérez (Directores.), Oviedo, Fundación Universidad de Oviedo, p. 283-287.
Serra Cabado, J. and Pujol Marco, L. 2001 ‘Los espacios temáticos patrimonia- les: una metodología para el diseño de productos turísticos culturales’. Estudios Turísticos, 150: 57-81. Madrid: Instituto de Estudios Turísticos.
Swarbrooke J. 1998 Sustainable Tourism Management, CBA International Publishing, Oxford, UK.
Turner, V. 1973 ‘The center out there: pilgrim’s goal’. History of Religions, 12: 191-230.
WTO- OMT 1985 Carta del Turismo y Código del Turista de la OMT, Sofia. 1993 Recommendations and Tourism Statistics. Madrid: WTO.
Zeppel, H. and Hall, C.M. 1992 “Arts and heritage tourism”. In Weiler, B. And Hall, C.M. (eds) Special Interest Tourism, London: Belhaven Press, pp. 47-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.