Alternative for nature tourism. Case study. Soroa. Pinar del Río. Cuba.

Authors

  • Gliceria Gómez Ceballos
  • Alíen Martínez Domínguez

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.015

Keywords:

Nature tourism, Tourist product

Abstract

This paper discusses the result of the summary, analysis and evaluation of theoretical and methodological aspects related with the nature tourism, the particularities of their expression in Cuba, especially in Pinar del Rio, to approach more deeply “Soroa” as a case of study. It is exposed the result of a study carried out by the authors, which has to do with the area that embraces the natural environ- ment of Soroa, where exist diversity of natural and cultural resources that can be constituted in attrac- tiveness for spiritual enjoyment of certain market segments and they are not exploited at the moment as tourist product. If the current tendencies from the tourism at international level are kept in mind, this fact causes they don't take advantage the opportunities that offers the environment, that can be contribute at tourism develemoment in the area. Several instruments were applied to know main motivations from the visitors to the place, as well as the main facts were studied to use them as a base to characterize the market and existing potentialities from natural, historical and cultural point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gliceria Gómez Ceballos

Gliceria Gómez Ceballos es Dra. en Ciencias Económicas. Profesora-Investigadora del Centro de Estudios de Gerencia, Desarrollo Local y Turismo. Fac. de Ciencias Económicas. Universidad de Pinar del Río. Cuba.

Alíen Martínez Domínguez

Alíen Martínez Domínguez es Lic. en Economía. Profesor-Investigador del Centro de Estudios de Gerencia, Desarrollo Local y Turismo. Fac. de Ciencias Económicas. Universidad de Pinar del Río. Cuba.

References

Altés Machín, Carmen 1995 Marketing y turismo. Introducción al marketing de empresas y destinos turísticos, Madrid, Editorial Síntesis S.A.

Bigné Alcañiz, E; Xavier Font Aulet y Luisa Andreu Simón 2000 Marketing de destinos turísticos. Aná- lisis y estrategias de desarrollo, Madrid, Editorial Escuela Superior de Gestión

Comercial y Marketing. Calero Vinelo, A. 1976 Técnicas de Muestreo, La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo De Autores 1994 Estudio para el desarrollo del produc- to Turismo de Naturaleza en Horizontes Villa Soroa, Primera Versión, La Haba- na, Dirección Nacional Cadena Horizon- tes S.A.

Crosby, A. et al. 1993 El Desarrollo Turístico Sostenible en el Medio Rural, CEFAT- NATOUR y Plan Futures, Madrid.

Díaz Deulofeu, Á. R. et al. 1995 Inventario de Recursos Naturales y Antrópicos y diagnóstico de la Villa Horizontes Soroa, Pinar del Río, Dirección Provincial de Planificación Física. Dirección Provincial De Planificación Física, Departamento de Planeamiento Turístico. Fichas de Atractivos Turísti- cos de la provincia de Pinar del Río.

Fürst, E. y Wolfgang Hein. 2001 “Turismo en la era de la globalización: implicaciones para la sociedad y el am- biente internacional”, en Revista Eco- nomía y Sociedad No. 16.

Hotel Horizontes Soroa. 1998 Informes económico – estadísticos (1998-2002, 2003)

Kinnear C. T. James Taylor R. 1989 Investigación de Mercados Un enfo- que aplicado. EEUU. Mc Graw Hill. Latinoamericana.

Kotler, P. s/f Fundamentos de Mercadotecnia. EEUU. Prentice hall Hispanoamericana

Kotler, P. s/f Dirección Estratégica de Marketing. EEUU. Reproducciones MES.

Lambin Jean Jacques. 1991 Marketing Estratégico. Francia. Mc Graw Hill.

Pedreño Muñoz, A. Y Monfort Mit 1996 Introducción a la Economía del Turismo en España, Madrid, Editorial Civitas S.A.

Perelló Cabrera, J L. 2001 Desarrollo y Promoción de Productos

Turísticos. UH Marín, A. 2001 Informe sobre el desarrollo del turismo en Cuba, La Habana, Edición con- junta FORMATUR-CIDTUR-EAEHT.

MINTUR, Delegación Territorial Pinar del Río 1998 Diagnóstico y Política de Desarrollo de la Actividad Turística.

Medina, Norman y Santamarina, Jorge 2004. Turismo de Naturaleza en Cuba. Ediciones UNION. Cuba

Muñoz Oñate,F. 1997 Marketing Turístico. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Rodríguez Pérez, R R. y Pérez Gómez, R.l T. 2000 Biodiversidad cubana y Turismo de Naturaleza, La Habana, Editorial Científico- Técnica.

Tejeda Montero, M. M. 2000 Turismo de Naturaleza, Enfoque Geológico para su Desarrollo en Cuba, Tesis en opción al título de doctora en Ciencias Geográficas. La Habana, Facultad de Geografía, UH, MES.

Published

2009-09-16

How to Cite

Gómez Ceballos, G., & Martínez Domínguez, A. (2009). Alternative for nature tourism. Case study. Soroa. Pinar del Río. Cuba. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 7(2), 197–218. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.015

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
3652
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)