Evaluation of performance and training in the tourism sector: A bibliometric study from the psychology of human resources

Authors

  • Yamila Fernanda Silva Peralta
  • Carmen Rafaela Pensado

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2010.08.002

Keywords:

tourism sector, HR psychology, performance evaluation, training

Abstract

A descriptive bibliometric study is presented in which it is analysed the scientific literature about performance evaluation and training in tourism sector regarding HR Psychology perspective. 26 scientific documents were found about this topic between 1982-2008 years. More than the 50% of the documents are concentrated between 2004-2008 years. 44 authors have written these documents, in gen- eral they only have published one time. More than the 30% of the authors become from North American universities. The thematic analysis permitted to classify the content in three levels: individual, organiza- tional and regarding the tourism sector. Documents emphasized the balance between HR policies and organizational reality to survive and to develop during the long term.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamila Fernanda Silva Peralta

Yamila Fernanda Silva Peralta. Master en Psicología del Trabajo, de las Organizaciones y de los RRHH. Doctoran- da en el Programa “Psicología de los RRHH” de la Universidad de Barcelona. Docente en Universidad Nacional de Mar del Plata y Universidad Atlántida Argentina.

Carmen Rafaela Pensado

Carmen Rafaela Pensado. Lic. Administración de Empresas y Lic en Psicología. Docente en Universidad Nacional de Mar del Plata, Universidad Atlántida Argentina y Universidad CAECE.

References

Ainley, M., Hidi, S., y Berndorff, D. 2002 “Interest, learning, and the psycho- logical processes that mediate their relationship”. Journal of Educational Psychology, 94: 545–561.

Almeida, M., Redín Barcos, L., y Castilla J. 2006. Gestión de la Calidad de los procesos turísticos. Síntesis: Madrid.

Andersen, A. 1999 El Management en el Siglo XXI. Edi- ciones Buenos Aires: Granica.

Aquino, J., Vola, R., Arecco, M., y Aquino, G. 1996 Recursos Humanos. Buenos Aires: Macchi Grupo Editor S.A.

Araluce Letamendía, M. 2001 Empresas de Restauración Alimentaria. Un sistema de gestión Global. Díaz de Santos: Madrid.

Arthur, W., Bennett, W., Stanush, P. y McNelly, T. 1998 “Factors that influence skill decay and retention: A quantitative review and analysis”. Human Performance, 11: 57– 101.

Ayala, J., y Vicente, M. 1994 “Capacitación y Desarrollo de Perso- nal”. En Enfoques y Estrategias para el Desarrollo del Turismo. Facultad de Ciencias Económicas. Trelew: Universi- dad Nacional de la Patagonia.

Blake, O. 1997 La Capacitación. Un Recurso Dinami- zador de las Organizaciones. Buenos Ai- res: Macchi.

Blasco, A., Bachs, J., Bancellis, J., y Vives, R. 2006 Manual de Gestión de Producción de Alojamiento y Restauración. Síntesis: Madrid.

Brown, K. 2005 “Examining the structure and no- mological network of training reactions: A closer look at “smile sheets”. Journal of Applied Psychology, 90: 991-1001.

Brown, K. y Ford, J. 2002 “Using computer technology in train- ing: Building an infrastructure for active learning”. In K. Kraiger (Ed.), Creating, implementing, and managing effective training and development: State-of-the- art lessons for practice (pp. 192–233). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Chiavenato, I. 2000. Administración de Recursos Humanos. Bogotá: Mc. Graw- Hill.

Colquitt, J., LePine, J. y Noe, R. 2000 “Toward an integrative theory of training motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research”. Journal of Applied Psychology, 85: 678–707.

Craig, R., y Bittel, L. 1991 Manual de Entrenamiento y Desarrollo de Personal. México: Diana S.A.

Day, E. A., Arthur, W., Jr., y Gettman, D. 2001 “Knowledge structures and the acquisition of a complex skill”. Journal of Ap- plied Psychology, 86: 1022–1033.

Edwards, M., y Ewen, A. 1997 360º Feedback. Nueva York: American

Management Association. Edwards Deming, W. 1989 Calidad, productividad y competitividad. Díaz de Santos: Madrid.

Facteau, J., Dobbins, G., Russell, J., Ladd, R. y Kudisch, J. 1995 “The influence of general perceptions of the training environment on pretrain- ing motivation and perceived training transfer”. Journal of Management, 21: 1-25.

González, A. 2000 “Evaluación de Desempeño, la Con- troversia sin Fin”. Actualidad Psicológi- ca, 274: 23-25.

González, L., y Talón, F. 2003. Dirección Hotelera. Síntesis: Madrid.

Guitelman, J. 1997 Los Artesanos del Trato. Nuevos Trabajadores del Turismo. Buenos Aires: Comisión de Investigaciones Científicas.

Jiménez Jiménez, B. 1996 Los formadores. Educar, 20, 13-27.

Kirkpatrick, D. 1996 “Evaluation”. In R. Craig (Ed.), The ASTD training and development handbook (pp. 294-312). New York: McGraw- Hill.

Kraiger, K., Ford, J. K., y Salas, E. 1993 “Application of cognitive, skill-based, and affective theories of learning out- comes to new methods of training evaluation”. Journal of Applied Psychology, 78: 311-328.

Kraiger, K. 2002 “Decision-based evaluation”. In K. Kraiger (Ed.), Creating, implementing, and maintaining effective training and development: State-of-the-art lessons for practice (pp. 331–375). Mahwah, NJ: Jossey-Bass.

Lapeña, A., y González, M. 1998 La formación continua de los trabajadores. Manual del formador. Madrid: Instituto de Formación y Estudios Sociales.

Mitnik, Coria y García Goette 2006 “Reconstruyendo las esperanzas: la calidad de la capacitación”. En: Mitnik, F. (Coord.) Políticas y programas de capacitación para pequeñas empresas. Un análisis multidisciplinar desde la teoría y la experiencia. Montevideo: CINTER- FOR/OIT.

Morgan, R. y Casper, W. 2000 “Examining the factor structure of participant reactions to training: A multidimensional approach”. Human Re- source Development Quarterly, 11: 301–317.

Münch, J. 1996 “La formación profesional continua en los países de la Unión Europea. Diversidad de funciones y problemas especia- les”. Revista Europea de Formación Pro- fesional, 7: 3-7.

Peiró, J. 1996 Tratado de Psicología del Trabajo. Madrid: Síntesis.

Pineda, P. 1995 Auditoría de la formación, Gestión

Pineda, P. 2000, Barcelona.

Quiñones, M. 1995 “Pretraining context effects: Training assignment as feedback”. Journal of Ap- plied Psychology, 80: 226–238.

Sitzmann, T., Kraiger, K., Stewart, D., y Wisher, R. 2006 “The comparative effectiveness of Web-based and classroom instruction: Ametaanalysis”. Personnel Psychology, 59: 623-664.

Sitzmann, T., Casper, W., Brown, K., y Ely, K. 2008 “A review and meta-analysis of the nomological network of trainee reactions”. Journal of Applied Psychology, 93: 280-295.

Sugrue, B., y Rivera, R. 2005 State of the industry: ASTD’s annual review of trends in workplace learning and performance. Alexandria, VA: ASTD.

Tracey, J. B., Hinkin, T. R., Tannenbaum, S., y Mathieu, J. E. 2001 “The influence of individual characteristics and the work environment on varying levels of training outcomes”. Human Resource Development Quarterly, 12: 5–23.

Twitchell, S., Holton, E. F., y Trott, J. R. 2001 “Technical training evaluation practices in the United States”. Performance Improvement Quarterly, 13: 84–109.

Werther, W., y Davis, K. 1991 Administración de Personal y Recursos Humanos. México: Mc. Graw Hill.

Winfred, A., Winston, B, Edens, P., y Bell, S. 2003 “Effectiveness of training in organizations: A meta-analysis of design and evaluation features”. Journal of Applied Psychology, 88: 234-245.

Published

2010-01-15

How to Cite

Silva Peralta, Y. F., & Pensado, C. R. (2010). Evaluation of performance and training in the tourism sector: A bibliometric study from the psychology of human resources. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 8(1), 13–30. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2010.08.002