An Afternoon with the Authentic Maasai Mara. Tourism, Authenticity, and How to Avoid a Bottomless Pit

Authors

  • Alfredo Francesch

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.022

Keywords:

tourism, authenticity, value, symbolic capital, Maasai

Abstract

“Authenticity” is a key concept in touristic affaires, and recently it is being attended by spe- cialized journals. This text tries to avoid an overly metaphysical and essentialist approach to authenti- city, and it suggests instead of that, analyzing in terms of social practices and productions. It follows an interactive agency model in a social range, wherein people try their symbolic capital to become effective. With this aim, the article envolves ethnographical materials collected on Maasai Mara Na- tional Reserve (Kenya). The article doesn’t tend to offer a definite conclusion to this mattern, but to open more proper ways to the social sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Francesch

Doctor en Antropología Social. Departamento de Antropología Social y Cultural. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España).

References

Augé, Marc 1998 [1992] Los No Lugares, Barcelona: Gedisa.

Banton, M. (comp.) 1999 [1960] Antropología de las sociedades complejas, Madrid: Alianza.

Baudrillard, Jean 2002 [1978]Cultura y simulacro, Barcelona: Kairós.

Berger, P. 1973 “Sincerity and Authenticity in Modern Society”, Public Interest, 31.

Boas, Franz 2008 [1889] “Sobre los sonidos alternantes”, en Franz Boas: Textos de Antropología, Madrid: Ed. Universitaria Ramón Areces.

Bourdieu, Pierre 1988 [1979] La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Madrid: Taurus.

Bruner, Edward M. 2005 Culture on Tour, Chicago y Londres: University of Chicago Press. Díaz De Rada, Ángel

“Valer y valor. Una exhumación de la teoría del valor para reflexionar sobre la desigualdad y la dife- rencia en relación con la escuela”, Revista de Antro- pología Social, 16.

Francesch, Alfredo 2002 “Oiga, disculpe, pero yo vivía aquí”, El Ecologista, nº 29. 2004 “Los conceptos del turismo. Una revisión y una respuesta”, Gazeta de Antropología, 20, .

Geertz, Clifford 2002 [2000] Reflexiones antropologicas sobre temas filo-

soficos, Barcelona: Paidós.

Gidenns, Anthony 2004 [1984] La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración, Buenos Aires: Amorrortu.

Ginsberg, M. 1934 Sociology, Londres: Butterworth.

Goffman, Irving 2001 [1959] La presentación de la persona en la vida cotidiana, Amorrortu: Buenos Aires.

Handler, Richard 1986 “Authenticity”, Anthropology Today, 2, 1.

Handler, Richard y Saxton, William 1988 “Dyssimulation: Reflexivity, Narrative, and the Quest for Authenticity in “Living History””, Cultural Anthropology, 3(3).

Jafari, Jafar 1987 “The Tourist System, Sociocultural Model for Theoretical and Practical Application”, Problems of Tourism/Problemy Turystyki.

Jafari, Jafar 1988 « Le système du touriste: modèles socio-culturels en vue d’applications théoriques et

pratiques, Loisir et Societé/Society and Leisure, 11 (1).

Maccannell, Dean 1976: The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, Nueva York: Schocken Books.

Mayer, Adrian C. “La importancia de los cuasi grupos en el estudio de las sociedades complejas”, en BANTON, M. (comp.), 1999 [1960] Antropología de las sociedades comple- jas, Madrid: Alianza.

Reisinger, Yvette; Steiner, Carol J. 2006 “Reconceptualizing object authenticity”, Annals of

Tourism Research, 33(1).

Rodríguez Regueira, José Luis 2000 “Narcisismo y muerte de la alteridad. Universals Port Aventura como escenario de juego y seduc- ción”, Gazeta de Antropología, 16, <http://www.ugr. es/~pwlac/G16_15JoseLuis_Rodriguez_Regueira. html>.

Santana, Agustín 2003 “Patrimonios culturales y turistas: Unos leen lo que otros miran”, Pasos, Revista de Turismo y patri- monio Cultural, 1(1).

Sindiga, Isaac 1999 Tourism and African Development: Change and

Challenge of Tourism in Kenya, Leiden: Ashgate. Steiner, Carol J.; Reisinger, Yvette 2006 “Understanding existential authenticity”, Annals of Tourism Research, 33(2).

Velasco, Honorio, Díaz De Rada, Ángel, Cruces, Fran- cisco, Fernández, Roberto, Jiménez De Madariaga, Celeste, Sánchez Molina, Raúl 2006 La sonrisa de la institución. Confianza y riesgo en sistemas expertos, Madrid: Ed. Universitaria Ramón Areces.

Wang, Ning. 1999 “Rethinking Authenticity in Tourism Experience”, Annals of Tourism Research 26(2).

Published

2011-04-15

How to Cite

Francesch, A. (2011). An Afternoon with the Authentic Maasai Mara. Tourism, Authenticity, and How to Avoid a Bottomless Pit. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 9(2), 237–248. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.022

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
3026
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)