The landscape, from attraction to fetish. An essay on visual consumption and tourism.

Authors

  • Nicolás Alberto Trivi Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de La Plata (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.078

Keywords:

landscape, tourism, attraction, fetish, visual consumption

Abstract

The evolution of contemporary tourism, understood as an economic activity and social practice with political sense and cultural value, presents an extraordinary variety of situations that force us to reevaluate the traditional relationships between attractions, landscape and visual consumption. It is necessary to recover perspectives that focus on landscape as an ideological and historical construct linked to the emergence of modernity and capitalism. And then relate them to critical analyses of tourism as a value strategy and a state intervention tool. In this essay, different positions are reviewed mostly from the geographical stance with the objective of analysing the relations between landscape and tourism, presenting Argentinian and Latin American examples. Finally, as a research hypothesis, it is proposed that recourse is made to the idea of fetish to understand the current phenomena of production and consumption of tourism landscapes, going beyond the traditional concept of attraction.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, B. 2007. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Bertoncello, R.; Castro, H.; Zusman, P. 2003. “Turismo y patrimonio: una relación puesta en cuestión”. En: Bertoncello, R.; Alessandri Carlos, A. F. (comps.) Procesos territoriales en Argentina y Brasil (pp. 277‑291). Buenos Aires, Argentina: Instituto de Geografía, FFyL‑UBA.

Cosgrove, D. 1998. Social Formation and Symbolic Landscape. Madison, Estados Unidos de América: University of Wisconsin, Madison.

Debord, G. 2006. La sociedad del espectáculo. Rosario, Argentina: Kolectivo Editorial “Ultimo Recurso”.

Nancy, J.L. 2005. The Ground of the Image. Nueva York, Estados Unidos de América: Fordham.

Knafou, R. 1996. “Turismo e território. Para uma abordagem científica do turismo”. En: Adyr Balastreri Rodrigues (org.), Turismo e Geografia. Reflexões teóricas e enfoques regionais (pp. 62‑74). San Pablo, Brasil: Hucitec.

Lash, S. y Urry, J. 1994. Economías de signos y espacios. Sobre el capitalismo de la posorganización. Buenos Aires, Argentina: Amorrurtu editores.

Lefebvre, H. 2013. La producción del espacio. Madrid, España: Capitán Swing.

Urry, J. 2004. La mirada del turista. Lima, Perú: Universidad de San Martín de Porres.

Marx, K. 2000. El capital. Tomo 1. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Muñoz, F. 2008. Urbanalización. Paisajes comunes, lugares globales. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.

Castro H. y Reboratti, C. 2008. Revisión del concepto de ruralidad en la Argentina y alternativas posibles para su redefinición. Buenos Aires, Argentina: PROINDER, Serie Estudios e Investigaciones Nº15.

Ribeiro, R. W. 2007. “Cultura e patrimonialização da paisagem: Estado e políticas de patrimônio cultural no Brasil.” En: Conferência Internacional Aspectos Culturales en las geografías Económicas, Sociales y Políticas. Buenos Aires, 9 al 11 de octubre de 2007.

Santos, M. 1996. Metamorfosis del espacio habitado. Barcelona, España: Oikos‑tau. Santos, M. 2000. La naturaleza del espacio. Técnica y tiempo, razón y emoción. Barcelona, España: Editorial Ariel. Santos, M. (2002) El presente como espacio. Ciudad de México, México: FFyL‑UNAM.

Terkenli, T. S. 2002. “Landscapes of tourism: towards a global cultural economy of space?” Tourism Geographies, vol 3 (4): 227‑254.

Troncoso, C. 2013. “Postales hechas realidad: la construcción de la mirada del turista y las imágenes que promocionan la Quebrada de Humahuaca”. En: Lois, C.; Hollman, V. (coord.) Geografía y cultura visual. Los usos de las imágenes en las reflexiones sobre el espacio (pp. 223‑250). Rosario, Argentina: Prohistoria Ediciones.

Published

2018-10-19

How to Cite

Trivi, N. A. (2018). The landscape, from attraction to fetish. An essay on visual consumption and tourism. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 16(4), 1131–1141. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.078

Issue

Section

Opiniones y ensayos

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
603
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)