Tourist dualism during the Spanish Civil War. Safeguarding of cultural heritage vs. tourist promotion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.060

Keywords:

Tourism History, Spanish Civil War, Cultural Heritage, Tourist Promotion, Political Propaganda

Abstract

This article aims at analysing tourism during the Spanish Civil War. As soon as the war broke out, the country and existing tourism management clashed. In that context of interests, each of the opposing sides –republicans and nationals– were to carry out a series of tourist initiatives to the ends of propaganda. As a result of both efforts, a dual image of the country was received abroad. The historical and cultural heritage would play a key role in formulating the different tourism strategies during the war. However, with the advent of the Franco dictatorship, the General Directorate of Tourism opted for policies oriented toward the "new" tourist model: sun and sand. This research is aimed at offering an overview of the two separate initiatives in order to better understand the subsequent impact on the history of Spanish tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argerich-Fernández, I. 2009. “Memoria fotográfica del Salvamento del Tesoro Artístico Español en la Fototeca del Patrimonio Histórico del IPCE”. En Secretaría General Técnica del Ministerio de Cultura (Ed.), Patrimonio Cultural de España. Conservar o destruir, la Ley de Memoria Histórica, (1): 173-190. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=13494C

Cal-Martínez, M. R. 1997. “La propaganda del turismo en España. Primeras organizaciones”. Historia y Comunicación Social, (2): 125-133. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/38816393.pdf

Concejal López, E. 2014. “Las rutas de guerra del Servicio Nacional del Turismo (1938-1939)”. En Biblioteca Nacional de España y Museo del Romanticismo: Visite España: la memoria rescatada (pp. 260-273). Madrid: Gobierno de España. Recuperado de http://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Micrositios/Exposiciones/VisiteEspana/resources/img/Cat4.3.pdf

Correyero-Ruiz, B. y Cal, R. 2008. Turismo: la mayor propaganda de Estado. España: desde sus inicios hasta 1951. Madrid: Visión Libros.

Correyero-Ruiz, B. 2004 “La administración turística española entre 1936 y 1951. El turismo al servicio de la propaganda política”. Estudios turísticos, (163-164): 55-79. Recuperado de http://repositorio.ucam.edu/handle/10952/3143

Correyero-Ruiz, B. 2002. “Propaganda turística y estatal en España a través de sellos y billetes”. Historia y Comunicación Social, 7: 31-45. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/HICS0202110031A

Correyero-Ruiz, B. 2001. “Las rutas de guerra y los periodistas portugueses”. Historia y Comunicación Social, (6): 123-134. Recuperado de https://core.ac.uk/reader/38816286

Correyero-Ruiz, B. 2000. “Apuntes para el Primer Crucero Transatlántico a la España Nacional (1939)”. Historia y Comunicación Social, (5): 75-87. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/HICS0000110075A

Esteve, R. y Fuentes, R. 2000. Economía, historia e instituciones del turismo en España. Madrid: Pirámide.

Flores, D. 2012. “La política turística del gobierno central”. En Pulido Fernández, J. I. (Coord.), Política económica del turismo, (pp. 167-191). Madrid: Pirámide.

García-Brandis, D. y Del Rio Lafuente, I. 2016. “Turismo y paisaje durante la Guerra Civil Española, 1936-1939”. Scripta Nova, XX (530). Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/530

García-Fernández, H. 2006. “El turismo político durante la Guerra Civil: viajeros británicos y técnicas de hospitalidad en la España republicana, 1936-1939”. Ayer, (64): 287-308. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/41325034?seq=1

Gejo-Santos, M. I. 2017. “Katharine Ramsay: visión de una parlamentaria escocesa sobre la Guerra Civil Española”. En Sagarra Gamazo, A. (Coord.), Liberales, cultivadas y activas, redes culturales, lazos de amistad, (pp. 223-290). Universidad de Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

González-Ruibal, A. 2008. “Arqueología de la Guerra Civil Española/ Archaeology of the Spanish Civil War”. Complutum, 19 (2): 11-20. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2880665

González-Ruibal, A. 2010. “Contra la Pospolítica: Arqueología de la Guerra Civil Española”. Revista Chilena de antropología, (22): 9-32. Recuperado de https://digital.csic.es/handle/10261/31201

Holguín, S. 2005 “National Spain Invites You: Battlefiel Tourism during the Spanish Civil War”. American Historial Review, 110: 1399-1426. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/10.1086/ahr.110.5.1399?seq=1

Lázaro-Sebastián, F. J. 2015. “El cartel turístico en España. Desde las iniciativas pioneras del Patronato Nacional de Turismo hasta los comienzos del desarrollismo”. Artigrama, (30): 143-165. Recuperado de https://www.unizar.es/artigrama/pdf/30/2monografico/07.pdf

Moreno-Garrido, A. 2010. “El Patronato Nacional de Turismo (1928-1932). Balance económico de una política turística”. Investigaciones de Historia Económica (pp. 103-132). Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/6224985.pdf

Muñoz-Benavente, M. T. 1996. “El Archivo Fotográfico del Patronato Nacional de Turismo (1928-1939)”. En La Imatge i recerca: ponènces i comunicacions, Jornades Antoni Varés, (pp. 168-172). Girona: Centre de Recerca i Difusió de la Imatge.

Navajas-Corral, O. y González-Fraile, J. 2017. “Turismo en espacios de conflicto. Análisis de la puesta en valor del patrimonio de la Guerra Civil Española en la Comunidad de Madrid”. Revista Methaodos, 5 (1): 155-172. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5970015

Orwell, G. 1938. Homenaje a Cataluña. Barcelona: Debolsillo.

Pack, S. D. 2009. La invasión pacífica. Los turistas y la España de Franco. Madrid: Turner.

Pellejero-Martínez, C. 2002. “La política turística en la España del siglo XX: una visión general”. Cuadernos de Historia Contemporánea, 25: 233-265. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=638430

Poutet, H. 1995. Images touristiques de l’Espagne. De la propagande politique à la promotion touristique. París: L’Harmattan.

Riviera-Blanco, J. 2014. “El sueño de un visionario”. En Biblioteca Nacional de España y Museo del Romanticismo: Visite España: la memoria rescatada (pp. 150-159). Madrid: Gobierno de España. Recuperado de http://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Micrositios/Exposiciones/VisiteEspana/resources/img/Cat3.1.pdf

Rodríguez-Pérez, M. J. 2014. “La red de alojamientos turísticos del Estado, génesis y desarrollo (1928-1940)”. En Biblioteca Nacional de España y Museo del Romanticismo: Visite España: la memoria rescatada, (pp. 224-241). Madrid: Gobierno de España. Recuperado de http://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Micrositios/Exposiciones/VisiteEspana/resources/img/Cat4.1.pdf

Rodríguez-Salcedo, N. 2015. “El comienzo del turismo español: una aproximación a los precedentes de las relaciones públicas institucionales (1900-1950)”. Revista Internacional de Relaciones Públicas, V (10), pp. 5-24. Recuperado de http://revistarelacionespublicas.uma.es/index.php/revrrpp/article/view/345

Sánchez-Lissén, R. y Sánchez-Rivas, J. 2017. “La II República, la Guerra Civil y la Autarquía (1931-1951). Dos décadas de estancamiento en el sector turístico español”. Universidad de Sevilla: Departamento de Análisis Económico y Economía Política, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Recuperado de https://idus.us.es/handle/11441/97792

Published

2022-07-14

How to Cite

Martín Ruiz, E. (2022). Tourist dualism during the Spanish Civil War. Safeguarding of cultural heritage vs. tourist promotion . PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 20(4), 901–922. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.060

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
720
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)