Tourist offer decentralization as urban competitiveness strategy.

“Neighborhood” programs in Mexico City and the Autonomous City of Buenos Aires.

Authors

  • Luciana Mabel Rodriguez CONICET-Instituto de Geografía (FFyL, UBA)

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2021.19.001

Keywords:

Urban Tourism, Public Policy, Competitiveness, Mexico City, Autonomous City of Buenos Aires

Abstract

The article proposes to investigate, in a comparative way, a series of public policy instruments aimed at the development of tourism activity in the Cities of Mexico and Buenos Aires in recent years. The interest of the work lies in explaining why, although they are cities and even countries with different political orientations, the resulting actions have similar discursive and material strategies: tourism as a means of competitiveness in the international market and a resource for economic development, and the decentralization of the tourist offer in neighborhoods far from the traditional centralities in order to increase the tourist offer. Understanding tourism as an activity that, increasingly, crystallizes the criteria of business governance models, the article shows the links between certain tourism policies adopted in both cities and national contexts, and the apparent antagonistic relationship between their discursive and material strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almirón, A.; Bertoncello, R.; Kuper, D. y Ramírez, L. (2008). El “turismo como impulsor del desarrollo” en Argentina. Una revisión de los estudios sobre la temática. Aportes y Transferencias, 12(1), 57-86.

Balslev Clausen, H. y Velázquez, M. (2013). El turismo cultural en Argentina, México y Brasil. Avances y desafíos. Diálogos Latinoamericanos, 21, 9-30.

Barbini, B., Biasone, A., Cacciutto, M., Castellucci, D., Corbo, Y. y Roldán, N. (2011). Gobernanza y Turismo: Análisis del Estado del Arte. Simposio Internacional Gobernanza y Cambios Territoriales: experiencias comparadas de migración de amenidad en las Américas. Pucón, Chile.

Baum, T. (1994). The development and the implementation of national tourism policies. Tourism Management, 15(3), 185-192.

Borja, J. y Castells, M. (1997). Local y global. Madrid: Taurus

Bowman, K. (2014). Policy Choice, Social Structure, and International Tourism in Buenos Aires, Havana, and Rio de Janeiro. Latin American Research Review, 50(3), 135-156.

Bowman, K. (2013). Peddling Paradise: The Politics of Tourism in Latin America. Boulder: Lynne Rienner Publishers.

Britton, S. (1991). Tourism, capital, and place: towards a critical geography of tourism. Environment and Planning, D Society and Space, 9, 461- 478.

Cócola-Gant, A. (2015). Tourism and commercial gentrification. RC21 International Conference on “The Ideal City: between myth and reality. Representations, policies, contradictions and challenges for tomorrow's urban life”.

Cohen, E. (1988). Authenticity and commodification in tourism. Annals of Tourism Research, 15, 371-386.

Delgadillo, V. (2014). Urbanismo a la carta: teorías, políticas, programas y otras recetas urbanas para ciudades latinoamericanas. Cadernos Metrópole, 16(31), 89-111.

Delgadillo, V., Díaz, I. y Salinas, L. (Coord.) (2015). Perspectivas del estudio de la gentrificación en México y América Latina. México: UNAM, Instituto de Geografía.

Dinardi, C. (2015). Citied for sale: Contesting city branding and cultural policies in Buenos Aires. Urban Studies, 54(1), 85–101.

Fernández Güell, J. M. (1997) Planificación estratégica de ciudades. Barcelona: Gustavo Gilli.

Gómez, M. y Zunino Singh, D. (2008). La (re) valorización de la zona sur y su patrimonio histórico cultural como recurso turístico. En: Hilda Herzer (Comp.) Barrios al Sur. Renovación y pobreza en la ciudad de Buenos Aires (pp. 325-367).

Argentina: Café de las Ciudades.

Harvey, D. (1998). La condición de la posmodernidad. Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires: Amorrourtu. (Edición original: 1990).

Harvey, D. (1989). From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism. Geografiska Annaler, 71(1), 3-17.

Hall, M. (2000). Tourism Planning. Policies, processes and relationships. Essexs: Prentice Hall.

Hiernaux, D. y González, C. (2014). Turismo y gentrificación: pistas sobre una articulación. Revista de Geografía Norte Grande, 58, 55-70.

Jacint, J. (2011). El análisis de las policy networks: ¿Una nueva perspectiva sobre la relación entre políticas públicas y Estado? En Jefatura de Gabinete de Ministros (Comp.), Lecturas sobre el Estado y las Políticas Públicas: Retomando el debate de ayer para fortalecer el actual (pp. 505-526). Buenos Aires: Proyecto de Modernización del Estado Jefatura de Gabinete de Ministros de la Nación.

Janoschka, M., Sequera J., y Salinas, L. (2014). Gentrificación en España y América Latina: Un diálogo crítico. Revista de geografía Norte Grande, 58, 7-40.

Jessop, B. (2002). Liberalism, Neoliberalism, and Urban Governance: A State-Theoretical Perspective. En: Neil Brenner y Nik Theodore (Coords.), Spaces of Neoliberalism: Urban Restructuring in North America and Western Europe (pp. 104-125). Nueva Jersey: Blackwell.

Kanai, M. y Ortega-Alcázar, I. (2009). The Prospects for Progressive Culture‐Led Urban Regeneration in Latin America: Cases from Mexico City and Buenos Aires. International Journal of Urban and Regional Research, 33(2), 483-501.

Ley de Turismo de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, N° 600/0. Legislatura de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 07 de junio de 2001.

Ley de Turismo del Distrito Federal. Gaceta Oficial del Distrito Federal, Distrito Federal, México, 30 de agosto de 2010.

Ley Federal de Turismo. Presidencia de la República, México, 32 de diciembre de 1992.

Ley Nacional de Turismo, N°25997. Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina, Boletín Oficial, 07 de enero de 2005.

Maitland, R. y Newman, P. (2009). World tourism cities: developing tourism off the beaten track. Londres: Routledge.

Maitland, R. (2008). Conviviality and Everyday Life: the Appeal of New Areas of London for Visitors. International Journal of Tourism Reasearch, 10, 15-25.

Ministerio de Economía y Finanzas GCBA. (s.f.). Pernoctaciones de turistas no residentes por destino. Aeropuerto Internacional de Ezeiza y Aeroparque Jorge Newbery. Años 2005/4to. trimestre 2018. Recuperado de: https://www.estadisticaciudad.gob.ar/eyc/?cat=142

Novy, J. (2011). Marketing Marginalized Neighborhoods. Tourism and Leisure in the 21st Century Inner City. Tesis de Doctorado. Universidad de Columbia.

Reglamento de la Ley de Turismo del Distrito Federal. Ciudad de México, 29 de marzo de 2012.

Rodriguez, L. (2019). Experiencias de consumo como nuevos productos turísticos. La promoción de festivales y eventos en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Revista de Urbanismo, 40, 1-16.

Rodriguez, L. (2018). Palermo Viejo: Palermo Soho. Los nuevos espacios de consumo como insumo del turismo urbano. En: J. Mansilla y C. Milano (Coord.), Ciudad de Vacaciones. Conflictos urbanos en espacios turísticos, (pp. 289-326). Barcelona: OACU-Pol.len.

Rodríguez, M., Arqueros Mejica, S., Rodríguez, F., Gómez Schettini, M. y Zapata, M. (2011). La política urbana ‘pro’: continuidades y cambios en contextos de renovación en la Ciudad de Buenos Aires. Cuaderno Urbano: espacio, cultura y sociedad, 11(11), 101-121.

Sánchez Salazar, M. T. y Gutiérrez de MacGregor, M. T. (Coords,). (2016). Espacio y Ocio: El turismo en México. Colección Temas Selectos de Geografía de México. México DF: Atlántida Coll-Hurtado.

Schenkel, E. (2017). Política turística y turismo social. Una perspectiva latinoamericana. Buenos Aires: Ediciones CICCUS.

Secretaría de Turismo. (2005). Plan Federal Estratégico de Turismo Sustentable.

SECTUR. (2013_a). Programa Sectorial de Turismo 2013-2018. Diario oficial.

SECTUR. (2013_b). Programa Sectorial de Turismo 2013-2018. Ciudad de México.

SECTUR DF. (2011). 5° Informe de Gobierno, Secretaría de Turismo del Distrito Federal. Ciudad de México.

Smith, N. (1996). The new urban frontier. Gentrification and the revanchist city. Londres y nueva York: Routledge.

Vainer, C. (2000). Pátria, empresa e mercadoria. Notas sobre a estratégia discursiva do planejamento estratégico. En: Arantes, O., Vainer, C. y Maricato, E. A cidade do pensamento único. Desmanchando consensos (pp. 75-104). Petrópolis: Ed. Vozes.

Velasco, M. (2011). La política turística. Una arena de acción autónoma. Cuadernos de Turismo, 27, 953-969.

Wallingre, N. (Comp.) (2017). Desarrollo del turismo en América Latina: fases, enfoques e internacionalización. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Published

2021-01-20

How to Cite

Rodriguez, L. M. (2021). Tourist offer decentralization as urban competitiveness strategy.: “Neighborhood” programs in Mexico City and the Autonomous City of Buenos Aires. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 19(1), 9–25. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2021.19.001