Authentic heritage, authentic tourism. Influence of post-modern culture on the concept of Restoration

Authors

  • Antonio Jesús Sánchez Fernández Doctorando por la Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.054

Keywords:

Humanities, Fine Arts

Abstract

In this article we approach the concept of authenticity and its influence on the Restoration of historical-artistic objects, since the development of postmodern culture favours inadequate interventions, far from the criteria accepted by the international community.

We analyze the different factors involved in the formation of the idea of authenticity and a paradigmatic case of unofficial restoration. In this way, the keys to historical and aesthetic transformation are presented and awareness is raised of the importance of protecting cultural heritage. It also evaluates the impact of cultural tourism on the authenticity of architectural monuments and historic cities, and the importance of the study of heritage values as a working methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boito, C. 1893 Questioni pratiche di belle arti: Restauri, concorsi, legislazione, professione, insegnamento. Milán: U. Hoepli.

Brandi, C. 2002 Teoría de la restauración (2ª ed.). Madrid: Alianza Editorial.

Capitel, A. 2009 Metamorfosis de monumentos y teorías de la restauración (2ª ed.). Madrid: Alianza Forma.

Eco, U. 1992 Los límites de la interpretación. Barcelona: Editorial Lumen.

Ettinger, C. R. 2006 Conservación y posmodernidad; reflexiones en torno al patrimonio histórico. (U. d. Colima, Ed.) Palapa, 1(001), 39 -46.

Forbes, A. 23 de Agosto de 2012 Blouin Artinfo. Recuperado el 20 de Octubre de 2012, de Spanish Octogenarian’s Disastrous Unauthorized Art Restoration Yields Surprisingly Avant- -Garde Results: http://www.artinfo.com/ news/story/821028/spanish -octogenarians- -disastrous -unauthorized -art -restoration- -yields -surprisingly -avant -garde -results

Gehlen, A. 1993 Antropología filosófica: Del encuentro y descubrimiento del hombre por sí mismo. Barcelona: Paidós.

Gómez González, M., & Gómez Espinosa, T. 2001 “Diagnóstico y metodología de restauración en la escultura policromada”. Arbor (667- -668), 613 -644.

Harris, M. 2007 Teorías sobre la cultura en la era posmoderna (2ª ed.). Barcelona: Crítica.

Hauser, A. 1969 Introducción a la Historia del Arte. Madrid: Guadarrama.

Lyotard, J. -F. 1991 La condición postmoderna. Informe sobre el saber (2ª ed.). Madrid: Ediciones Cátedra.

Lyotard, J. -F. 1994 La Postmodernidad (Explicada a los niños) (3ª ed.). Barcelona: Editorial Gedisa.

Muñoz Viñas, S. 2003 Teoría contemporánea de la Restauración. Madrid: Editorial Síntesis.

Riegl, A. 2008 El culto moderno a los monumentos (3ª ed.). Madrid: Antonio Machado libros. Col. La Balsa de la Medusa.

Romero Moragas, C. 2001 “Ciudad, cultura y turismo: calidad y autenticidad”. (C. d. Andalucía, Ed.) PH Boletín del Instituto del Patrimonio Histórico (36): 100 -109.

Vattimo, G. 1987 El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Barcelona: Gedisa.

Viollet -le -Duc, E. 1866 Dictionnaire Raisonné del’Architecture Française du XIe au XVIe Siècle (Vol. VIII). París: A. Morel.

Watson, B. 1971 “Los públicos de arte”. En A. Silbermann, P. Bourdieu, R. Brown, R. Clausse, V. Karbusicky, H. Luthe, & B. Watson, Sociología del arte (págs. 174 -199). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Published

2013-04-17

How to Cite

Sánchez Fernández, A. J. (2013). Authentic heritage, authentic tourism. Influence of post-modern culture on the concept of Restoration. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 11(4), 603–614. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.054

Issue

Section

Articles