The added value of vernacular architecture: the cases of the Wine and Tequila Route in Mexico

Authors

  • Aurora García García de León
  • Elizabeth Rivera Borrayo Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.019

Keywords:

Tourism, Vernacular architecture, Thematic routes, Heritage, Mexico

Abstract

Mexican tourism has witnessed a shift towards the revaluation of traditions as "symbolic attributes" located in less urbanized areas through a syncretic perspective that exalts both pre-Hispanic and colonial values. In this context, thematic routes have become a tourist variant based on the consumption of differentiated sites. The Tequila Route shows many of the effects of the implementation of the Magical Towns Programme, among which the coexistence of heritage and neo-colonial architecture with elements belonging to other periods that attempt to exalt the aesthetic values of "the Mexican" stands out. While the Wine Route incorporates values associated with border culture into its architectural discourse through the use of second-use materials in a quest to define its own architecture. The hypothesis is that in both thematic routes architecture functions as a legitimizing vehicle and that each one exposes a different meaning of "the vernacular," through a diversity of typologies produced that pursue the same end: to attract tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bigne, E. 2011. Las respuestas del turista ante la imagen del lugar de origen del producto. En Flavian, Carlos y Fandos, Carmina (Coords.) Turismo gastronomico. Estrategias de marketing y experiencias de éxito (pp. 51‑68). Zaragoza, Espana: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Calderon, C. y Geffroy, B. 2001. Un siglo de arquitectura en Ensenada. Baja California, Mexico: Fondo Editorial de Baja California.

Centro del Patrimonio Mundial de la UNESCO (2006). El paisaje agavero y las antiguas instalaciones industriales de Tequila, Mexico. Expediente tecnico de postulacion para la lista del patrimonio mundial de la UNESCO. Guadalajara, Jalisco: INAH, Gobierno del Estado de Jalisco.

Esteban, J. 2015. Turismo gastronomico y enologico. Madrid, Espana: Editorial Dykinson.

Galeano, M. E. 2007. Estrategias de investigacion social cualitativa. El giro en la mirada. La Carreta Editores E.U., Coleccion Ariadna, Medellin.

Gomez, I. 2006. Patrimonio Mundial. El Paisaje Agavero y las antiguas instalaciones industriales de Tequila. En Patrimonio Cultural y Turismo. Cuaderno 15. Itinerarios Culturales (pp. 104‑117). Mexico: CONACULTA. Coordinacion Nacional de Patrimonio Cultural y Turismo.

Gonzalez, L. 2010. Modelo turistico sustentable para el municipio de Tequila, Jalisco, Mexico: Una perspectiva del desarrollo local. (Tesis doctoral). Programa: Ciudad, Territorio y Sustentabilidad. Universidad de Guadalajara. Inedita.

ICOMOS 2006. Advisory Body Evaluation. The Agave Landscape (Mexico). No. 1209. Dimponible Disponible en linea en

pdf> (19/07/17).

Landeros, Jhonny 2016. Ruinas De La Cofradia Amatitan Jalisco. Video tomado de https://www.youtube.com/watch?v=Le_A_GIyvo0.

Lasansky, M.y McLaren, B. 2006. Arquitectura y Turismo. Percepcion, representacion y lugar. Maria Jesus Rivas Centeno (Tr.) Barcelona, Espana: Editorial Gustavo Gili, S.L.

Maccannell, D. 2003. El turista. Una nueva teoria de la clase ociosa. (Primera edicion 1979) Barcelona, Espana: Ed. Melusina S. L.

Mendez, E. 2016. El imaginario de la ciudad. Guadalajara. Mexico: Universidad de Guadalajara.

PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. 17 N° 2. Abril-Junio 2019 ISSN 1695-7121

El valor anadido de la arquitectura vernacula: los casos de la Ruta del Vino y del Tequila en Mexico

Moix, L. 2010. Arquitectura Milagrosa. Hazanas de los arquitectos estrella en la Espana del Guggenheim. Barcelona, Espana: Anagrama.

Pallasmaa, J. 2014. La imagen corporea. Imaginacion e imaginario en la arquitectura. Barcelona, Espana: Gustavo Gili.

Ochoa; Arias; Lopez 2004. Turismo, ambiente y sociedad en Tequila, Jalisco. Una formula para la competitividad del territorio puesta a prueba. En Juarez, D.; Vera, A. (Coord.) Turismo sustentable y competitividad (pp. 41‑70). Madrid, Espana: Cultiva Libros.

Presidencia de la Republica 2010. Mejoraran las 10 rutas de Mexico la competitividad y la oferta turistica. Comunicado 50/2010, Secretaria de Turismo. Recuperado de <http://calderon.presidencia.gob.mx/2010/05/mejoraran‑las‑10‑rutas‑de‑mexico‑la‑competitividad‑y‑la‑oferta‑turistica/> (02/08/2017)

Rodriguez, J. y Hernandez, H. 2006. Plan de Manejo. En Patrimonio Cultural y Turismo. Cuaderno 15. Itinerarios Culturales (pp. 120‑134). Mexico: CONACULTA. Coordinacion Nacional de Patrimonio Cultural y Turismo.

Ruta del Tequila 2017. Recuperado de http://www.rutadeltequila.org.mx

Sanchez, V. y Peribanez, E. 2014. Turismo + Vino: Un binomio rentable. En Curiel, J. (Dir.) Turismo Gastronomico y Enologico (pp. 135‑164). Madrid, Espana: Universidad Rey Juan Carlos, Dykinson, S.L., Fundacion Ciencias Sociales y Mundo Mediterraneo.

Secretaria de Cultura de Jalisco 2003. El paisaje agavero y las antiguas instalaciones industriales de Tequila. Propuesta para su inscripción en la lista del Patrimonio Mundial de la UNESCO. Guadalajara, Jalisco: Camara Nacional de la Industria Tequilera. Secretaria de Cultura.

Secretaria de Turismo 2014. Pueblos Magicos. Recuperado de <http://www.sectur.gob.mx/gobmx/pueblos‑magicos/> (10/08/17)

Tomas, F. 1998. Despues del funcionalismo, que? Hacia una nueva cultura urbana. En Sistemas urbanos. Actores sociales y ciudadanias (pp. 39‑68). Mexico: UAM‑Atzcapozalco.

Tresserras, J. 2006. Rutas e itinerarios culturales en Iberoamerica. En Patrimonio Cultural y Turismo. Cuaderno 15. Itinerarios Culturales (pp. 14‑56). Mexico: CONACULTA. Coordinacion Nacional de Patrimonio Cultural y Turismo.

Published

2019-04-05

How to Cite

García García de León, A., & Rivera Borrayo, E. (2019). The added value of vernacular architecture: the cases of the Wine and Tequila Route in Mexico. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 17(2), 267–284. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.019

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
485
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)