¿Qué es y cómo se mide el Turismo Cultural? Un estudio longitudinal con series temporales para el caso Español

Autores/as

  • Elodie Mallor Universidad de Valencia
  • Martina González-Gallarza Granizo Universidad de Valencia
  • Teresa Fayos Gardó Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.017

Palabras clave:

Turismo cultural, Regresiones lineales, turismo, gasto en turismo

Resumen

Cultural tourism has become a challenge for many destinations because it is less sensitive to seasonality and to tourism fashion streams. It is a way of revitalizing interior areas, preserving heritage sites and enhancing employment rates. However, conceptualizing and measuring cultural tourism is not an easy task. In this work, first we offer a conceptual framework of what cultural tourism is, as an interface between experience and authenticity: we then present a review of types of cultural tourism and cultural tourists. Second, after presenting how difficult measuring cultural tourism can be, we present our empirical approach: a longitudinal study on secondary data of several cultural dimensions provided by Spanish public sources. The results obtained by means of linear regressions aim to clarify the impact of cultural tourism in tourism spending.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Anon 2002 “Estudio sobre la importancia económica de las industrias y actividades protegidas por el derecho de autor y los derechos conexos en los países de MERCOSUR y Chile”. OMPI y Universidade Estatual de Campinas (UNICAMP)

Bajo-Rubio, O. y Sosvilla-Rivero, S. 1994 “An econometric analysis of foreign direct investment in Spain”, 1964-89. Southern Economic Journal, 61(1).

Bandelj, N. 2008. From communists to foreign capitalists: The social foundations of foreign direct investment in postsocialist Europe, Princeton Univ Pr.

Callède, J.-P. 2007 La sociologie française et la pratique sportive, 1875-2005: essai sur le sport, forme et raison de l’échange sportif dans les sociétés modernes, Maison des Sciences de l’Homme d’Aquitaine.

Carrasco, A.S. 2006 «Medir la cultura: una tarea inacabada». Periférica, 7: 140-168.

Choi, A.S.; Ritchie, B.W.; Papandrea, F., y Bennett, J. 2010. “Economic valuation of cultural heritage sites: A choice modeling approach”. Tourism Management, 31(2): 213-220.

Churchill, G.A. 1995. Marketing Research: Methodological Foundations 6o ed., Houghton Mifflin Harcourt (HMH).

de Cluzeau, C.O. 2000. Le Tourisme culturel 2o ed., Paris: Presses Universitaires de France - PUF.

de Cluzeau, C.O. 2002 «Le tourisme culturel, un concept pour le XXIème siècle». En D. Vidal (Eds.), Cultura i turisme. Cultura y turismo. Culture et tourisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona: 173-188.

Cuccia T., Rizzo I. 2011 “Tourism seasonality in cultural destinations: Empirical evidence from Sicily”. Tourism Management, 32(3): 589-595.

Daniel, A.C.M. y Ramos, F.F.R. 2002 “Modelling inbound international tourism demand to Portugal”. International Journal of Tourism Research, 4(3): 193-209.

Donaire, J.A. 2002 “Les noves tèndencies en el posicionament de la cultura en els escenaris inmediats”. En

D. Vidal, ed. Cultura i turisme. Cultura y turismo. Culture et tourisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona: 111-122.

Duhme, L. 2012 «Cultural Tourism: Case Study Portugal». Diplomica Verlag.

Dunning, J.H. 1973 «The determinants of international production ». Oxford Economic Papers, 25: 289-325.

Duran, P. 2002 “La cultura en la promoció turística de les ciutats metropolitanes”. En D. Vidal (Ed.), Cultura i turisme. Cultura y turismo. Culture et tourisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona.

Fernández, A.G.; Cervantes, M.; Muñiz, N. y Santos Rodríguez, C. 2006 “Comparative Analysis of International Tourists in Inland Cultural Destinations: The Case of Castilla y León, Spain”. En G. Richards (Eds.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives, Haworth Press Inc: 149-168.

Field, A. 2009 Discovering Statistics Using SPSS, 3rd Edition, Sage Publications Ltd.

Franquesa, J.B. y Morell, M. 2006 “Transversal Indicators and Qualitative Observatories of Heritage Tourism”. En G. Richards (Eds.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives, Haworth Press Inc: 169- 194.

Greffe, X. 2002 “Les rapports entre l’offre culturelle et le public touristique: une opportunité pour la culture, le tourisme et l’économie”. En D. Vidal (Ed.), Cultura i turisme. Cultura y turismo. Culture et tourisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona, 55-74.

Guerrero, J.F.J., Abad, J.C.G. y Fernández, R.S 2006 «La capacidad predictiva en los métodos Box-Jenkins y Holt-Winters: una aplicación al sector turístico». Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 15(3): 185-198.

Hofstede, G. 2001 Culture’s consequences, SAGE. Disponible en: http://books.google.es/books?id=w6z18LJ_1 VsC&printsec=frontcover&dq=Culture%27s+C onsequences:+Comparing+Values,+Behaviors, +Institutions+and+Organizations+Across+Nati ons&cd=1#v=onepage&q&f=false.

Holloway, J.C., Humphreys, C. y Davidson, R. 2009 The Business of Tourism 8o ed., FT Press.

Hughes, H.L. 1996 “Redefining cultural tourism”. Annals of Tourism Research, 23(3): 707-709.

Hunter, W.C. 2010 “Rukai indigenous tourism: Representations, cultural identity and Q method”. Tourism Management, 32(Issue 2): 335-348.

Irish Tourist Board 1988 Inventory of Cultural Tourism Resources in the Member States and Assessment of Methods Used to Promote Them, Brussels: European Commission DG VII.

Jakobsen, J. y De Soysa, I. 2006 “Do foreign investors punish democracy? Theory and empirics, 1984–2001”. Kyklos, 59(3): 383-410.

Kolar, T. y Zabkar, V. 2010 “A consumer-based model of authenticity: An oxymoron or the foundation of cultural heritage marketing?”. Tourism Management, 31(5): 652-664.

Li, Q. y Resnick, A. 2003 “Reversal of fortunes: Democratic institutions and foreign direct investment inflows to developing countries”. International Organization, 57(01): 175-211.

Lilien, D. 2004 EViews 5 User’s Guide,

Lim, C. 1997 “Review of international tourism demand models”. Annals of Tourism Research, 24(4): 835-849.

Martín, G.G. 2007 Introducción a la estadística, Valencia: Universidad Católica de Valencia.

McKercher, B. y Cros, H.D., 2002. Cultural tourism: the partnership between tourism and cultural heritage management, Routledge.

Mondéjar, J.J.A., Vargas, M. y Lorenzo, R.C. 2007 “Extracción de señal y predicción en series turísticas” Cuadernos de turismo, 20: 153.

Nelson, L.A., Dickey, D.A. y Smith, J.M. 2009 “Estimating time series and cross section tourism demand models: Mainland United States to Hawaii” data. Tourism Management, In Press, Corrected Proof. Available at: http:// www.sciencedirect.com/science/article/B6V9R- 4XNVT75-1/2/557c38d81dc3ab14a153999e9ece b7e7 [Accedido Noviembre 6, 2010].

Neumayer, E. y Spess, L. 2005 “Do bilateral investment treaties increase foreign direct investment to developing countries?” World development, 33(10): 1567-1585.

Park, H., 2010 “HERITAGE TOURISM Emotional Journeys into Nationhood”. Annals of Tourism Research, 37(1): 116-135.

Parra, S.B. y Domingo, J.U. 1987 “Análisis de series temporales de turismo de la Comunidad Valenciana”. Estadística Española, 114: 111-132.

Pfenniger, M. 2004 “Indicadores y estadísticas culturales: un breve repaso conceptual”. Gestión Cultural, 7.

Podestà, F. 2002 “Recent developments in quantitative comparative methodology: the case of pooled time series cross-section analysis”. Disponível na internet:< http://fausto. eco. unibs. it/~ segdss/ paper/pode202. pdf>. Acesso em, 10.

Reisinger, Y. y Turner, L.W. 2003 Cross-cultural behaviour in tourism: concepts and analysis, Butterworth-Heinemann.

Richards, G. 2001 Cultural attractions and European tourism, Wallingford: CABI.

Richards 2006a “Conclusion: The Future of Cultural Tourism - Grands for Pessimism or Optimism?” En G. Richards (Ed.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Haworth Press Inc: 329 - 340.

Richards, G. 2006b “Introduction: Global Trends in Cultural Tourism”. En G. Richards (Ed.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives, Haworth Press Inc, 1-24.

Richards, G. 2006c “The Festivalization of Society or the Socialization of Festivals? The Case of Catalunya”. En G. Richards (Ed.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Haworth Press Inc: 257-280.

Richards, G.; Munster W. 2010 “Developments and Perspectives in Cultural Tourism Research” - chapter 1 of “Cultural Tourism Research Methods”. Cab International.

Seaton, A.V. 1994 Tourism: the state of the art., John Wiley y Sons.

Shenkar, O. 2001 “Cultural Distance Revisited: Towards a More Rigorous Conceptualization and Measurement of Cultural Differences”. Journal of International Business Studies, 32(3): 519-535.

Shouten, F. 2006 “Cultural Tourism: Between Authenticity and Globalization”. En G. Richards (Ed.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives, Haworth Press Inc: 25-38.

Smith, S.L. 1995 Tourism analysis: a handbook., Longman Group Limited.

Spencer, D.M. 2010 “Facilitating public participation in tourism planning on American Indian reservations: A case study involving the Nominal Group Technique”, Tourism Management, 31(5): 684-690.

Stebbins, R.A. 1996 “Cultural tourism as serious leisure”, Annals of Tourism Research, 23(4): 948-950.

Stylianou-Lambert, T. 2010 “Gazing from home: Cultural tourism and art museums”, Annals of Tourism Research, 38(2): 403-421.

Tremblay, P. 1989 “Pooling international tourism in Western Europe”, Annals of Tourism Research, 16(4): 477-491.

Vidal, D. 2002 “El marc del turisme cultural”. En D. Vidal (Ed.), Cultura i turisme. Cultura y turismo. Culture et tourisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona: 21-26.

World Tourism Organization 2005 Cultural Tourism and Poverty Alleviation - The Asia-Pacific Perspective,

Yan, H. y Bramwell, B. 2008 “Cultural tourism, ceremony and the state in China” Annals of Tourism Research, 35(4): 969-989.

Zins, M. y Ritchie, B.J.R. 1978 “Culture as determinant of the attractiveness of a tourism region“. Annals of Tourism Research, 5(2): 252-267.

Zou, H. y Yang, Y. 2004 “Combining time series models for forecasting”. International Journal of Forecasting, 20(1): 69-84.

Publicado

2013-01-31

Cómo citar

Mallor, E., González-Gallarza Granizo, M., & Fayos Gardó, T. (2013). ¿Qué es y cómo se mide el Turismo Cultural? Un estudio longitudinal con series temporales para el caso Español. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 11(2), 269–284. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.017

Número

Sección

Artículos

Información del artículo

Metric
Este artículo
Otros artículos
Revisores/as por pares: 
2,4 promedio

Perfil evaluadores/as:  N/D

Declaraciones de autoría:

Declaraciones de autoría:
Este artículo
Otros artículos
Disponibilidad de datos: 
N/D
16%
Financiación externa: 
N/D
32% con financiadores
Conflictos de intereses: 
N/D
11%
Metric
Para esta revista
Otras revistas
Artículos aceptados: 18% 
33%
Días hasta publicación: 
366
145

Indexado: {$indexList}

Editor y equipo editorial
perfiles
Editorial: 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)