Gender and exoticism in tourist representation: the houses/shops in Zinacantán, Chiapas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.044

Keywords:

tourism, indigenous women, imaginaries, exoticism, performance

Abstract

This article analyses the exotic and idealizsd images of indigenous women in tourism. In particular, it reflects on the role of gender in the construct of imaginaries and the representation of femininity associated with the traditional roles of women in the private and domestic sphere. To this end, the author investigates the tourism scenario in the houses/shops of the municipality of Zinacantán, in Los Altos de Chiapas, Mexico, and the criteria of authenticity as deployed in tourism promotion. The paper aims to investigate this view of female exoticism that affects the way these women redefine themselves through the staging of their bodies and their traditional roles. It concludes that this image of exoticism reproduces a colonial gaze and perpetuates patriarchal power relations and ideologies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugenia Bayona Escat, Universidad de Valencia

Profesora Ayudante Doctora del Departamewnto de Sociología y Antropología de la universidad de Valencia

References

Augé, M. (1997). El viaje imposible. El turismo y sus imágenes. Barcelona: Gedisa.

Babb, F. E. (2012). Theorizing gender, race, and cultural tourism in Latin America: a view from Peru and Mexico. Latin American Perspectives, 39 (6), 36-50.

https://doi.org/10.1177/0094582X12454560

Butler, J. (1993). Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex. New York: Routledge.

Bruner, E. M. (2001). The Maasai and the Lion King: Authenticity, nationalism, and globalization in African tourism. American Ethnologist, 28(4), 881-908.

https://doi.org/10.1525/ae.2001.28.4.881

Casares, A.M. (2006). Antropología del género: culturas, mitos y estereotipos sexuales. Universitat de València.

Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization in tourism. Annals of Tourism Research 15 (3), 371-386.

https://doi.org/10.1016/0160-7383(88)90028-X

Comaroff, J. L. y Comaroff, J. (2011). Etnicidad S.A. Madrid: Katz editores

Consejo Nacional de Población (CONAPO) (2020). Índices de marginación 2020. Recuperado de http://www.conapo.gob.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=78&Itemid=194

Crain, M. (2001). La interpretración de género y etnicidad: nuevas autorepresentaciones de la mujer indígena en el contexto urbano de Quito. En G. Herrera (ed.), Antología Género (353–381). Ecuador: FLACSO.

Recuperado de https://www.flacso.edu.ec/portal/files/docs/antgencrain.pdf

De la Cadena, M. (1991). Las mujeres son más indias: Etnicidad y género en una comunidad del Cuzco. Revista Andina, 9 (1): 7-21. Recuperado de

https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/Las%20mujeres%20son%20mas%20indias.pdf

Desmond, J. (1999). Staging tourism: Bodies on display from Waikiki to Sea World. Chicago: University of Chicago Press.

Fergusson, L. (2010). Turismo, igualdad de género y empoderamiento de las mujeres en Centroamérica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 111, 123-133. Recuperado de

https://www.fuhem.es/media/cdv/file/biblioteca/PDF%20Papeles/111/turismo_igualdad_de_genero_y_empoderamiento_mujeres_Centroamerica_L._FERGUSON.pdf

Goffman, E. (1982). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu Editores

Hale, C. (2004). El protagonismo indígena, las políticas estatales y el nuevo racismo en la época del ‘indio permitido’. En Memoria del Congreso Internacional de MINUGUA “Construyendo la paz: Guatemala desde un enfoque comparado (51-66). Recuperado de

https://docplayer.es/40411252-El-protagonismo-indigena-las-politicas-estatales-y-el-nuevo-racismo-en-la-epoca-del-indio-permitido-1.html

Hall, D., Swain, M.B. y Kinnaird, V. (2003). Tourism and Gender: An Evolving Agenda. Tourism Recreation Research, 28 (2), 7-11.

http://dx.doi.org/10.1080/02508281.2003.11081399

Henrici, J. (2007). Género, turismo y exportación:¿ llamando a la plata en el Perú?. Anthropologica, 25 (25), 83-102. Recuperado de

http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92122007000100004&script=sci_arttext&tlng=en

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2010). Censo de Población y Vivienda.

(2020). Panorama sociodemográfico de Chiapas. Censo de Población y Vivienda 2020

Recuperado de www.inegi.org.mx.

Lagarde, M. (2005). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: UNAM

Little, W. E. (2008). Living within the Mundo Maya Project: strategies of Maya handicrafts vendors. Latin American Perspectives 35 (3), 87-102.

https://doi.org/10.1177/0094582X08315793

MacCannell, D.(2003). El Turista, una Nueva Teoría de la Clase Ociosa. Barcelona: Melusina.

Martínez Casas, R., Saldívar, E., Flores, R. D. y Sue C. (2019). Las múltiples caras del mestizaje. Etnicidad y raza en México. En E. Telles y R. Martínez Casas (Eds.). Pigmentocracias. Color, etnicidad y raza en América Latina (56-107). México: Fondo de Cultura Económica, México.

Nash, D. (1992). El turismo considerado como una forma de imperialismo. En V. L. Smith (Ed.). Anfitriones e Invitados (69–91). Madrid: Endymion.

Pettman, J. J. (1997). Body Politics. International Sex Tourism. Third World Quarterly 18 (1), 93-108.

https://doi.org/10.1080/01436599715073

Pritchard, A. (2014). Gender and feminist perspectives in tourism research. En A. A. Lew, M. Hall y A. M. Williams (Eds.) The Wiley Blackwell Companion to Tourism (314-324). Oxford: Blackwell-Wiley.

https://doi.org/10.1002/9781118474648.ch25

Pritchard, A y Morgan, N. J. (2000). Privileging the male gaze: Gendered tourism landscapes. Annals of Tourism Research, 27(4), 884-905.

https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00113-9

Salazar, N. B. (2012). Tourism imaginaries: a conceptual approach. Annals of Tourism Research, 39 (2), 863–882.

https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.10.004

Sinclair M.T. (1997). Issues and theories of gender and work in tourism. En M.T. Sinclair (Ed). Gender, work and tourism (1-14). London: Routledge. Recuperado de

http://mis.kp.ac.rw/admin/admin_panel/kp_lms/files/digital/SelectiveBooks/Sociology/Gender-work-and-tourism.pdf#page=12

Smith, V. S. (1992). Introducción. En V. S. Smith (Comp.). Anfitriones e invitados. Antropología del Turismo (15-41). Madrid: Endymion.

Swain, M. B. (2005). Las dimensiones de género en la investigación sobre turismo: Temas globales, perspectivas locales. Política y Sociedad 42 (1), 25-37. Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1307532

Urry, J. (2002). The Tourist Gaze. Londres: Sage.

van den Berghe, P. L. (1994). The Quest for the other: Ethnic Tourism in San Cristóbal, Mexico. Seattle: University of Washington Press.

(1995) Marketing Mayas: ethnic tourism promotion in Mexico. Annals of Tourism Research 22 (3), 568–588.

https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00006-R

Wang, N. (1999). Rethinking Authenticity in Tourism Experience. Annals of Tourism Research 26 (2), 349-370.

https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00103-0

Ypeij, A. (2012). The intersection of gender and Ethnic identities in the Cuzco–Machu Picchu Tourism Industry: Sácamefotos, Tour Guides, and women weavers. Latin American Perspectives 39 (6), 17–35.

https://doi.org/10.1177/0094582X12454591

Zamorano, G. (2005). Entre Didjazá y la Zandunga: iconografía y autorrepresentación indígena de las mujeres del istmo de Tehuantepec, Oaxaca. Liminar, 3 (2), 21-33. Recuperado de

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-80272005000200021

Published

2022-04-27

How to Cite

Bayona Escat, E. (2022). Gender and exoticism in tourist representation: the houses/shops in Zinacantán, Chiapas. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 20(3), 635–650. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.044