When the tourism package was an element of tourism innovation

Authors

  • Joan Carles Cirer Costa

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.029

Keywords:

tourism package, innovation, shumpeter, majorca

Abstract

In this piece we present a historic example of a radical two-fold innovation. Since the failure of a groundbreaking corporate business plan, a luxury hotel in Spain in 1903, caused the introduction of a second innovation: tourist packages. We analyze here the novel elements that were derived from the first grand Spanish business plan focused on satisfying the demand for European vacation tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joan Carles Cirer Costa

Doctor en Economía. Profesor en la Escuela Universitaria de Turismo de Ibiza

References

Amengual, Bartomeu 1903 La industria de los Forasteros. Palma de Mallorca

Barceló, B y Frontera, P. 2000 “Història del turisme a Mallorca” en Wellcome! un segle de turisme a les Illes Balears. Barcelona: Fundació La Caixa.

Barke, M. y Towner, J. 1996 “Exploring the History of leisure and Tourism in Spain” en Barke, M.; Towner, J. y Newton, M.T. (eds). Tou- rism in Spain. Oxon. C.A.B. Internatio- nal.

Boyer, Marc 2002 “El turismo en Europa, de la Edad Moderna al siglo XX”. Historia Contem- poránea. Nº 25, 13-31.

Casson, Mark 1993 “Cultural determinants of Economic Performance”. Journal of comparative economics Vol. 17, 418-442

Castejón, Rafael 1983 “El Empresario Schumpeteriano y la historia empresarial”. Papeles de Economía. N 17,160-167

Cirer Costa, Joan Carles 2004 De la fonda a l’hotel. Palma de Mallorca. Documenta Balear

Cirer Costa, Joan Carles 2006 El turisme a les Illes Balears(1900-1950). Palma de Mallorca: Documenta Balear

Cirer Costa, Joan Carles 2009 La invenció del turisme de masses a Mallorca. Palma de Mallorca: Documenta Balear Cooper, Chris; Fletcher, John; Fyall, Alan;

Gilbert, David y Wanhill, Stephen 2007 El turismo: Teoría y Práctica. Madrid: Síntesis.

Fernández Fúster, Luís 1991 Historia general del turismo de masas. Madrid: Alianza.

Gil Feixa, S. y Olleta Tañà, J. 2003 “Enfoque evolucionista de la empresa e innovación tecnológica: el modelo de R.R. Nelson y S.G. Winter”. I Congreso de Economía de las Islas Baleares

Goldstone, Patricia 2003 Turismo. Más allá del ocio y del nego- cio. Madrid: Random House-Mondadori

Hjalager, Anne-Mette 2002 “Repairing innovation defectiveness in tourism”. Tourism Management 23, 465-474

Jones, P. Hudson, S. y Costis, P. 1997 “New Product Development in then UK Tour-Operating Industry”. Progress in Tourism and Hospitality Research, Vol.3, 283-294

Moreno Garrido, Ana 2007 Historia del turismo en España en el siglo XX. Madrid: Síntesis

Oliver, Miquel dels Sants 1890 Desde la Terraza. Palma de Mallorca

Papatheodorou, Andreas 2004 “Exploring de Evolution of Tourism Resorts”. Annals of Tourism Research, Vol. 31, Nº 1, 219-237

Piera Labra, José 1983 “La inestabilidad del capitalismo según Schumpeter”. Papeles de Econom- ía. N 17, 428-431.

Poon, Auliana 1998 Tourism, Technology and Competitive Strategies. Oxon. CABI Publishing

Rosenberg, Nathan 1998 “Uncertainty and Technological Change” en Neef, D. Siesfeld, G. A. Cefola, J. (eds.). The Economic Impact of Knowledge. Woburn: Butterworth- Heinemann, 17-34

Russell, Roslyn y Faulkner, Bill 2004 “Entrepreneurship, Chaos an the Tourism Area lifecycle”. Annals of Tourism Research, Vol, 31, Nº. 3, 556-579.

Saviotti, Pier Paolo 1996 Technological Evolution, Variety and the Economy. Cheltenham: Edward Elgar Publising Limited.

Shaw, Gareth y Williams, Allan M. 2002 Critical Issues in Tourism: A Geo- graphical perspective. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.

Shcumperter, Joseph A. 1928 “The instability of Capitalism” The Economic Journal. Vol 38, Nº 151, 361-386

Shcumperter, Joseph A 1983 Capitalismo, socialismo y democracia. Barcelona: Orbis

Turner, L., & Ash, J. 1975 The golden hordes: International tour- ism and the pleasure periphery. London: Constable.

Valdaliso, Jesús María y López, Santiago 2000 Historia económica de la empresa. Barcelona: Crítica

Vives Reus, Antoni 2005 Història del Foment del Turisme de Mallorca. Palma de Mallorca: Foment del Turisme

VVAA 2000 Welcome! Un segle de turisme a les Illes Balears. Barcelona: Fundació La Caixa

Published

2009-09-11

How to Cite

Cirer Costa, J. C. (2009). When the tourism package was an element of tourism innovation. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 7(3), 407–414. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.029

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
3652
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)