The role of universities in promoting tourism entrepreneurship: the case of the University of La Laguna

Authors

  • Francisco J. García Rodríguez
  • Carmen Inés Ruiz de la Rosa

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.025

Keywords:

Entrepreneurship, Innovation, University, Tourist Sector

Abstract

In the present work we try to explore the importance of entrepreneurship formation and pro- motion at university level for tourism students, considering the context of increasing competitiveness to that they are going to face in its professional life. More specifically, we present the methodology and main results of a concrete experience which has come developing in the University of La Laguna (Ca- nary Islands, Spain): Emprende.ull.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco J. García Rodríguez

Departamento de Economía y Dirección de Empresas de la Universidad de La Laguna. Director del Programa de fomento a la emprendeduría de la Universidad de La Laguna.

Carmen Inés Ruiz de la Rosa

Departamento de Economía Financiera y Contabilidad de la Universidad de La Laguna. Subdirectora del Programa de fomento a la emprendeduría de la Universidad de La Laguna.

References

Comisión de las Comunidades Europeas 2003 Libro verde. El espíritu empresarial en Europa. Bruselas: Publicaciones de la DG Empresa. Disponible en: http://europa.eu.int/comm/enterprise/ent repreneurshi-

hi- p/green_paper/green_paper_final_es.pdf

Comisión de las Comunidades Europeas 2006 Aplicar el programa comunitario de Lisboa: Fomentar la mentalidad empre- sarial mediante la educación y la formación. Consultado en la dirección: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0033:FIN:ES:PDF en Mayo de 2009.

Comisión de las Comunidades Europeas 2008 Survey of Entrepreneurship in Higher Education. Bruselas: Publicaciones de la DG Empresa. Disponible en: http://www.ncge.com/files/biblio1174.pdf

Drucker, P 1986 La innovación y el empresariado in- novador: la práctica y los principios. Barcelona: Edhasa.

Fayós – Solá, E. 1994 “Competitividad y calidad en la nueva era del turismo”. Estudios Turísticos, nº 123, pp.5 – 10.

Müller, H 2001 “Tourism and Hospitality into the 21 Century”. En Lockwood, A, and Medlik, S; (eds.) Tourism and Hospitality in The 21 Century, Oxford: Ed. BH.

Olsen, M 2001 “Hospitality and the Tourist of the Future”. En Lockwood, A, and Medlik, S; (eds.) Tourism and Hospitality in The 21 Century, Oxford: Ed. BH.

Organización Mundial del Turismo 1998 Introducción al turismo. Madrid: OMT.

Uriel, E; Monfort, V; Ferri, J. y Fernández de Guevara, J. 2001 El sector turístico en España. Valencia: Caja de Ahorros del Mediterráneo.

World Tourism Organization 2001 Global Forecast and Profiles of Market Segments. Madrid: UNWTO.

Published

2009-09-11

How to Cite

García Rodríguez, F. J., & Ruiz de la Rosa, C. I. (2009). The role of universities in promoting tourism entrepreneurship: the case of the University of La Laguna. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 7(3), 359–369. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.025

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
3652
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)